Effectief verkopen
Optimalisatie commerciële proces en organisatie
Doel: verhogen effectiviteit verkoopproces
Ondernemers, en in het bijzonder het midden- en kleinbedrijf (MKB), richten zich veelal op de (internationale) promotie van hun producten en/of diensten (Product Selling) en sturen nog onvoldoende op klantwaarde en klantbehoefte. (Solution Selling)
Daarnaast is een erkend fenomeen dat men leeft en werkt in de ‘waan van de dag’ en daardoor onvoldoende structureel met verkoopplannen en -processen actief is. Vervolgens is onvoldoende aandacht beschikbaar voor de ontwikkeling van de organisatie met als resultaat dat commerciële doelen niet gerealiseerd worden.
Com4tec B.V. maakt u bewust van de mogelijkheden voor professionalisering van uw commerciële proces en ondersteunt u bij de uitvoering daarvan.
Verkoop-Proces-Engineering
Traditionele (ambachtelijke) verkoopmethodieken geven vaak onvoldoende garantie op succes en leiden vaak tot relatief hoge kosten.
Typisch ongewenste situaties van deze traditionele methodieken zijn onder andere:
- afstemming Marketing en Verkoop niet effectief
- onvoldoende kwalitatieve leads
- offertes worden niet of onvoldoende opgevolgd
- verkopers willen graag alles zelf doen en ‘scoren’ onvoldoende
- management heeft onvoldoende inzicht in proces
Samengevat leidt dit tot zeer inefficiënte inspanningen met onvoldoende resultaat waardoor uitbreiding naar nieuwe (internationale) markten niet mogelijk blijkt of stagneert.
Implementatie in het bedrijf van Verkoop-Proces-Engineering daarentegen, waarbij het commerciële proces als een productieproces wordt ingericht, resulteert in een verbeterde effectiviteit van het gehele marketing- en verkoopproces binnen uw organisatie.
Commerciële Innovatie door invoering van Verkoop-Proces-Engineering heeft een positief stimulerende werking op de gehele bedrijfsvoering, met als bewezen resultaat:
- verbeterd bedrijfsrendement
- realisatie van commerciële doelstellingen
- klanttevredenheid
Marketing- en Verkoopplan
Aan de hand uw commerciële ambities worden concrete doelstellingen en acties gedefinieerd die vervolgens worden opgenomen in het Commercieel Plan. In het Commercieel Plan worden de marketing- en verkoopplannen in lijn met de vastgestelde ambities opgenomen.
Het marketing- en Verkoopplan is de leidraad om de vastgestelde acties daadwerkelijk uit te voeren teneinde de beoogde resultaten te realiseren.
Commerciële ondersteuning ‘on the job’
Ondernemers worden regelmatig geconfronteerd met commerciële vraagstukken waarbij de oplossing of aanpak niet direct voor de hand ligt, en in voorkomende gevallen complex te noemen zijn.
Op basis van de unieke combinatie van kennis én toepassing op het gebied van Marketing, Verkoop, Techniek, Internationalisatie, Management, Mens en Organisatie, ondersteunt Com4tec B.V. u bij het vaststellen van de juiste aanpak én de uitvoering daarvan.
Door de uitermate praktische en pragmatische aanpak worden oplossing effectief omgezet in resultaat.
(Key) accountmanagement
Ambitieuze ondernemers richten zich op nieuwe business en dragen daarmee bij aan omzetgroei. Om de gezonde basis voor groei te waarborgen is het behoud van omzet bij bestaande (key) accounts uiteraard van groot belang.
Com4tec B.V. heeft de capaciteit en competentie u daarvoor de juiste methodieken/aanpak aan te reiken.
Daarbij kunt u denken aan de volgende taken: (ook op interim basis)
- (key) account management
- cross-selling
- risico management
- strategische samenwerking
Distributiemanagement
Kiest u voor een distributeur, een agent, uw lokale verkoopteam óf zelfs een combinatie daarvan?
Deze vraag zal bij elke marktintroductie aan de orde komen. De voor uw onderneming meest effectieve optie is sterk afhankelijk van de specifieke product-markt combinatie. Op basis van een eenvoudig ‘criteria-model’ kan Com4tec B.V. u begeleiden bij het maken van de meest effectieve keuze en deze in de praktijk brengen.
Daarbij kunt u denken aan de volgende taken:
- Selectie distributeur/agent (ook in buitenland)
- Opstellen van overeenkomsten
- Definiëren van doelstellingen; meten van resultaten
- Aansturen/begeleiden van distributeurs/agenten